FAQ


Veelgestelde vragen & antwoorden

– Waar kan ik lezen waar ShelterBox allemaal actief is en welke hulp is verleend?

ShelterBox is actief of actief geweest in Ethiopië, Nigeria, Kameroen, Tsjaad, Syrië, Kenia, Irak, India, Filipijnen, Somalië en Indonesië. Een operations update van begin oktober vindt u hier (deze link opent een nieuwe pagina waarin de download aangegeven is). Daarin staat wat er in het gebied speelt en wat ShelterBox daar (tot nu toe)  heeft kunnen doen.

 

– Ik heb recentelijk een donatie gedaan en hoe kom ik nu te weten waar “de box naar toe gaat?”

Vroeger werkte ShelterBox uitsluitend met boxen, maar tegenwoordig zijn er (naast de vertrouwde Shelterboxen) meer en andere hulpmiddelen beschikbaar die veelvuldig in rampgebieden worden ingezet. Denk daarbij aan de ShelterKit – met daarin materialen en gereedschap om (gedeeltelijk) verwoeste huizen weer te repareren of op te bouwen. ShelterBox levert maatwerk en elke (ramp)situatie is anders, dus wordt de inhoud van de boxen en de kits ook daarop aangepast. Bovendien worden veel materialen op voorraad gemaakt om zo snel mogelijk ter plekke hulp te kunnen verlenen. Een donatie komt dus altijd goed terecht, maar kan niet op voorhand worden toegewezen aan een specifiek rampgebied.

 

– Ik kan op de website geen link meer vinden om mijn box te traceren. Hoe vind ik mijn box?

Op onze vernieuwde website staat niet meer de optie om de status van een ShelterBox te bekijken. ShelterBox International heeft een nieuw beleid en er worden sinds september 2017 geen nieuwe boxnummers meer uitgegeven.

– Hoe bepaalt ShelterBox waar wel en geen hulp gegeven wordt?

Er zijn -helaas- te veel rampen om overal en iedereen te kunnen helpen. De beslissing om te bepalen waar dat wel gebeurt is een lastige. ShelterBox International heeft daarom een aantal criteria waaraan getoetst wordt of er wel of geen hulp verleend wordt. Deze zijn de vinden op deze website. Uiteraard kan uw donatie bijdragen aan nog meer hulp.